Angstanfald

Posted: September 27, 2012 in anxiety, personlig udvikling
Tags: , , ,

Jeg har før beskrevet mine angstanfald ift. telefonen. Jeg kæmper stadig med den angst – med at besvare et opkald eller ringe nogen op – men skal jeg være helt ærlig, går angsten meget dybere end blot til telefonen. Jeg får angstanfald bare ved tanken om at skulle være sammen med noget rent socialt. Det kan dreje sig om noget så banalt som at hente min ældste datter hos en legekammerat, som en stor fest blandt venner.

se angsten i øjnene

Tør jeg?

I mindfulness har jeg lært, at en af mine overlevelsesmekanismer er undgåelse i modsætning til fx aggressivitet (kamp). Så i stedet for at undgå angsten, har jeg i meditationerne forsøgt at kigge på anfaldene med nysgerrighed: Altså en helt almindelig situationsanalyse – tanker, følelser, krop og adfærd. Problemet er bare, at jeg sagtens kan se, situationerne for mig. Jeg får angstanfald, når jeg tænker på alle former for socialt samvær eller står over for en konkret event: Forældrekaffe, afhentning af ungerne fra børnehave, legeaftaler osv. eller en god veninde til aftensmad. Jeg kan også sagtens beskrive de fysiske tegn på angstanfaldet: Hjertebanken, mavepine, sved, rysten osv. og følelserne. Adfærden er også nem: Jeg forsøger at undgå at bringe mig selv i de situationer, men… Derefter er jeg kommet til kort. Jeg kan ikke få fat i de bagvedliggende tanker for angstanfaldet.

angst og hjernen

Du kender sikkert udtrykket: Klappen gik ned. Og det er rent faktisk det, der foregår – den mentale klap er amydalaen, den del af hjernen, der sidder lige under pandelapperne mellem øjnene og som sørger for at passe på dig. Når du står over for en farefuld situation – uanset om den er virkelig eller blot et tankespind (!) – går amygdala i alarm. Den sender kortisol (stresshormoner) afsted og sætter hippocampus ud af drift. Nu gælder det jo om at handle instinktivt, ikke overveje handlingerne. Altså kamp, spil død eller flygt. Så når man siger klappen går ned, så går den rent faktisk ned! Og derfor er det umuligt at genkalde sig tankerne, der opstår i angstanfaldet for lige i det splitsekund, er der faktisk ikke nogen rationelle tanker. Prøv at lægge mærke til det næste gang, du får et angstanfald. Da jeg blev klar over det, kunne jeg ligefrem mærke de fysiske træk. Det sidder lige mellem øjnene. Det er lidt spøjst at lægge mærke til det.

per automatik

Mens amygdalaen har travlt med at fjerne dig fra den angstfyldte situation, sætter en langsommere proces i gang i hjernen. Den del af hjernen, der registrerer og sortere i informationerne hedder thalamus. Thalamus sender signalet til amygdala, der reagerer lynhurtigt (ellers kunne du risikere at blive spist…) samtidig med at den sender et signal til hippocampus, som går i gang – dog stille og roligt – med at hente information hos cortex (storhjernen): Har vi været i en lignende situation før? Hvilke erfaringer gjorde vi os da? Og hvordan skal vi tackle denne situation? Hvorfor er det så interessant ift. angstanfald?! Jo for det er i denne langsommelig proces, at viden om angsten er! Det er her, jeg kan få fat i den autopilot, der går i gang, når jeg er angst – og derfor er det også her, at jeg kan arbejde med den og gøre mig nogle nye erfaringer, som kan mindske angsten. Det var jeg nødt til at forstå, for at komme et skridt væk fra angstanfaldene.

Advertisements
Comments
  1. Rita says:

    Hey very njce site!! Guy .. Beautiful .. Amaazing
    .. I’ll bookmark youur blog and take the feeds additionally?
    I’m satisfied to find a llot of helpful info here within the publish, we need develop more techniques in this
    regard, thank you for sharing. . . . . .

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s