Kognitiv terapi – mindfulness

Posted: November 14, 2011 in behandling
Tags: ,

Kognitiv terapi handler om at sætte fokus på tankemønstre og adfærden. Kognition betyder tænkning. Kognitiv terapi bliver også kaldt kognitiv adfærdsterapi. Det betyder, at man med en psykolog eller psykiater arbejder på at forstå ubevidste tanker og adfærd og deres sammenhæng. Derfor er den kognitive terapi form vist sig at være gavnlig ift. behandling af depressioner.

den kognitive diamant

Hvilke tankemønstre og handlinger holder dig fast i depressionen?

Da jeg i sin tid startede i kognitiv terapi, var en af mine første opgaver at lave en situationsanalyse eller som den faktisk bliver kaldt (har jeg siden fundet ud af) den kognitive diamant. Er du depressiv, kender du sikkert til det med at være i et tankemæssigt kaos. Ved hjælp af den kognitive diamant får du styr på dine tanker, dine følelser, de fysiske fornemmelser og dine handlinger eller adfærd om du vil. Det kan være ud fra en situation, noget som er sket, som gør dig trist eller modløs. Eller det kan være i forhold til en tanke fx “Jeg dur ikke til noget”. Så skriver du alle tanker, du har omkring den situation eller den tanke. Du skriver alle de følelser, der er forbundet med tanken eller situationen. Du beskriver kroppens reaktioner – de fysiske fornemmelser – og de handlinger, situationen eller tanken afføder. Det er ligegyldigt hvilken rækkefølge, du laver den kognitive diamant. Min erfaring er, at når man er i kaos, er det man umiddelbart har kontakt til nemmest at beskrive først.

overblik og forståelse

Er du med på, at du på den vis kan give dig selv et overblik over noget som er kaotisk og ubevidst. Du kan begynde at forstå dine personlige kognitive mekanismer og autopilot. Du vil begynde at forstå, hvordan en hændelse eller en tanke, kan sætte gang i en automatisk kognitiv tankesæt, der sætter gang i nogle følelser, handlinger og fysiske fornemmelser. Efterhånden finder du ud af dine egne grundforestillinger om dig selv og dit liv, der ligger under det hele. Det betyder, at du bliver bevidst om dine tankemønstre og handlinger. Og i forhold til en depression betyder det, at du kan tage fat i de uhensigtmæssige tanker og handlinger og ændre eller droppe dem.

mindfulness en form for koginitiv selv terapi

Når du aner dine grundforestillinger om dit liv, verden og dig selv, kan mindfulness holde dig fast i at blive mere og mere bevidst. Selvom det kan være angstprovokerende, så er en større bevidsthed om de uhensigtmæssige grundforestillinger vejen ud af depressionen og de negative tanker, der optager din kognition. Det lyder indviklet, men det er det ikke. I min mindfulness gruppe sad der en rigtig sød og betænksom kvinde, som var meget optaget af, at bestikket skulle være sorteret og vende på en bestemt måde i opvaskemaskinen. Du og jeg kan måske sagtens blive enige om, at det er da langt ude at bruge energi på sådan en lille ting. Men prøv at kigge på dig selv og tænk over hvilke tanker og handlinger, du selv hænger fast i og som holder dig fast i depressionen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s