Depression og motion

Posted: November 5, 2011 in behandling, being depressed
Tags: , ,

Da jeg i sin tid var midt i min første depression, startede jeg med at løbe. Motion og sport er egentlig aldrig noget jeg rigtig har gjort noget ved. For det første er jeg ikke meget for holdsport. For det andet er jeg ikke den store konkurrencemenneske – andet end ambitiøs på mine egne vegne. For det tredje har jeg nok aldrig været motiveret for motion og sport. Men nu er jeg bidt af motion og vil for alt i vejen ikke undvære det.

motivation for motion

En af mine løbetrøjer Customized Nike, som jeg har fået i julegave af min bror.

Min motivation for at dyrke motion er min psykiske sundhed. På min brors opfordring en sen aften, hvor jeg endnu en gang stortudede i telefonen, fandt jeg nogle gamle tunge løbesko og et fritidssæt i bomuld frem og løb afsted. Allerede på første tur, kunne jeg mærke, at al den stress og rastløshed, som kom af depressionen, fik frit løb. Den lyst til at flygte, den kunne jeg faktisk opfylde, men uden reelt at gøre det og vende forløst og dejlig fysisk træt hjem. Og fandt ro. Kan du fornemme, at min motivation for motionen er meget stor. Så stor at jeg er motiveret i al slags vejr uanset årstid og uanset tidspunkt på døgnet.

lykkestoffer udløses af motionen

Det, der rent fysisk sker i din hjerne, er, at kroppens egen naturlige lykkestoffer udløses af motion. Eller al slags bevægelse faktisk. Stofferne er dopamin, serotonin og noradrenalin. Forskellen på antidepressive og kroppen er, at de antidepressive kun kan skrue på et stof ad gangen, hvorimod kroppen kan skrue på alle 3 stoffer adgang og i forhold til hinanden. Derfor er motion et rigtig godt alternativ og supplement til antidepressive. Jeg har gennem 2 depressioner kunnet klare mig med løb hver anden/tredje dag hver uge på den baggrund. Men med den seneste middel til svær depression, jeg har været igennem, har jeg fået antidepressive og er stadig på Cymbalta.

motion som en del af behandlingen

Da jeg var på sygemeldingskursus her under den seneste stress/depression, var en del af kurset 3-4 gange motion i et fitnesscenter. Jeg har aldrig været i et fitnesscenter, men er nu fantastisk glad for den styrketræning, jeg lærte der. Jeg var så heldig, at have en instruktør, som hjalp mig med at udarbejde et motionprogram, som jeg nemt kunne gøre derhjemme. 2 forskellige styrketræningsserier på måtte og med bold til at gøre mig bedre til at løbe. Uanset hvilken form for motion eller sport du vælger eller er til, så gør noget ved dine overvejelser om at dyrke motion eller sport. Især hvis du har eller tenderer til depressioner. Der er ikke noget, som styrker en mentalt, som følelsen af ens styrke og mulighed for at handle og fornemmelsen for, hvor man går til rent fysisk.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s