Mindfulness

Posted: October 30, 2011 in behandling
Tags: , , ,

Jeg er glad for at have lært mindfulness. Jeg fik lejlighed til at komme på et mindfulness kursus hos psykiateren, da jeg var gået ned med stress og fik efterfølgende en middel til svær depression oveni. Da jeg var kommet nogenlunde over krisen og var mentalt parat til at arbejde mig ud af depressionen, meldte psykiateren mig på mindfulness kurset.

at være mindful

Mindfulness handler om at være til stede i nuet og træffe bevidste valg i en given situation. At være mindful kan både være, når du handler, men også i dine tankemønstre. Ift. stress og depression er mindfulness gavnlig fordi man ofte handler og tænker i gamle handle- og tankemønstre, som oveni typisk er negative eller er gået hen og blevet uhensigtsmæssige. Så når man i mindfulness taler om opmærksomhed og nærvær, handler det om at genkende sine handle- og tankemønstre, så man ved, hvornår man er på autopilot og hvornår man er bevidst og kan gøre eller tænke noget andet, end man plejer at gøre.

har en rosin en lyd?

Har du nogensinde bare kigget på en rosin?

Mindfulness og autopilot – lyder måske lidt indviklet, men hvis du tænker dig om, er der jo mange ting, som vi gør uden at tænke over det. Og hvor det naturligvis er hensigtsmæssigt ikke at bruge for meget hjernekapacitet på det. Fx at børste tænder, at gå eller cykle og at lave kaffe. Men når man gerne vil lære mindfulness, er det en god ide at starte der. Vi startede mindfulness kurset ved, at vi fik udleveret en rosin hver. Vi skulle så lægge mærke til lugten, konsistenten, formen, om den havde en lyd, fornemmelsen i munden, når vi puttede den i og når vi tyggede på den osv. Det var faktisk svært, for tankerne flyver afsted – og man er så hurtig til at dømme rigtig, forkert, godt eller skidt. Selv på en rosin.

mindfulness er bevidst nærvær

Ifm. en brainstorm skulle jeg sammen med 5 andre kigge på en klokke og beskrive, hvad vi så. Her lagde jeg mærke til, hvordan mindfulness havde lært mig at se klokken for det, den er. Det var så tydelig, fordi de andre gav klokken karaktér og funktion fx en hat, en svamp, til at ringe med, et tårn. Man kan godt sige en form for bedømmelse af tingen. Hvor mindfulness gjorde at jeg så sort, blank, rundinger, høj lyd osv. Kan du fornemme, hvad jeg mener? Det er den bevidste nærvær, der ændrer selve oplevelsen af lige netop en ting, det øjeblik eller den situation. Dvs. i mindfulness gælder det om, at træne koncentration, opmærksomhed, accept og bevidst nærvær, så man kan være sine tanker bevidste uden at dømme og træffe en bevidst hensigtmæssig handling.

Advertisements
Comments
  1. Anne says:

    Dette er en rigtig interessant artikel, tak for det. I øvrigt har jeg lige stødt på et par meget interessante kurser i mindfulness. Der er bl.a. et kursus i stresshåndtering og i varigt vægttab og der er både mulighed for 1-dags kurser og længere forløb. Jeg har faktisk ikke vidst man kan tabe sig gennem mindfulness. Er ellers rigtig interesseret i mindfulness og praktiserer det dagligt. Så vil lige dele dette link med jer og håber I kan bruge det. Se linket her: mindfulness kurser

    Like

    • isaydeluxe says:

      Hey Anne
      Tak for din kommentar og bedømmelse af mit blogindlæg. Dejligt med inspiration og link retur fra dig. Vidste heller ikke at man kunne tabe sig gennem mindfulness – netop fordi mindfulness handler om at være vågen i nuet…måske fordi det nedsætter cortisolniveauet i kroppen?!
      Anyway er jeg nu i gang med et Compassion kursus som er et videre forløb til mindfulness. Så der kommer nok snarest et indlæg om det.
      Kh Melissa

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s